Fruškogorska 35/80
21000 Novi Sad
Srbija
Šta je ISO 19650?
Informaciono modeliranje objekata (Building information modeling) je transformacija podataka u informacije, čime se omogućava digitalizacija lanca vrednosti građevinske industrije u životni ciklus imovine. Standard ISO 19650 odnosi se na razmenu svih tipova informacija, kao što su geometrijski, tehnički, funkcionalni podaci, podaci o troškovima i odazvanju tokom životnog ciklusa objekta.
Informaciono modeliranje zgrada počinje kreiranjem inteligentnog trodimenzionalnog modela. Takav model služi kao platforma za sve građevinske partnere preko koje mogu da dele dokumente i usklađuju radove tokom čitavog radnog veka datog projekta. Takvo informaciono modeliranje predstavlja mnogo više nego grafička 3D projekcija. Ono pruža potpuno novi pristup izgradnji i upravljanju izgradnjom. Implementacija omogućava da se donose prave odluke u svim fazama životnog ciklusa – od ulaganja do eksploatacije, pa čak i rušenja.
Kome je namenjen ISO 19650?
Standarda ISO 19650 specifikuje upravljanje informacijama korišćenjem informacionog modeliranja. Standarda ISO 19650 se sastoji od pet delova koji pokrivaju različite faze životnog ciklusa sredstava, od planiranja, preko projektovanja, izgradnje, rada do održavanja. Svaki deo pruža preporuke za definisanje okvira za upravljanje informacijama. Standard ISO 19650 se može primeniti na sve vrste i veličine imovine i na sve vrste kompanije uključene u izgradnju i upravljanje zgradama i drugim izgrađenim sredstvima.
Deo 1: Koncepti i principi
Prvi deo standarda daje pregled koncepata i principa. On definiše digitalni prikaz fizičkih i funkcionalnih karakteristika sredstava, koji se može koristiti za donošenje odluke tokom životnog ciklusa sredstava.
Deo 2: Faza primopredaje objekta
Drugi deo fokusira se na fazu isporuke sredstava, koja uključuje projektovanje, izgradnju i puštanje sredstava u rad. On navodi zahteve za rezultate, kao što su modeli, crteži i specifikacije, kao i protokoli za razmenu informacija između strana uključenih u projekat.
Deo 3: Operativna faza objekta
Treći deo standarda pokriva operativnu fazu imovine. Ističe važnost nesmetanog prelaska iz faze isporuke u operativnu fazu, uz prenos podataka i dokumentacije.
Deo 4: Razmena informacija
Ovaj dokument specificira detaljan proces i kriterijume za donošenje odluka prilikom izvršavanja razmene informacija.
Deo 5: Bezbednosni pristup upravljanju informacijama
Peti i poslednji deo standarda postavlja zahteve za bezbednosni pristup upravljanju projektima, korišćenje digitalnih tehnologija, povezivanje kontrolne sistema, primer sistema za upravljanje zgradama, digitalno izgrađeno okruženje i pametno upravljanje objektima.
Prednosti uvođenja ISO 19650?
Standard ISO 19650 će vam pomoći da neprestano nadgledate kvalitet u vašoj kompaniji i da kontinuirano njime upravljate. Standard ISO 19650 predstavlja značajan alat za unapređenje vašeg biznisa i procesa koji će povećati kvalitet vaše saradnje sa klijentima.
Uvođenje standarda ISO 19650 se ne radi samo zato da biste bili sigurni da sprovodite zahteve sistema kvaliteta, već i zbog toga što vam daje smernice o tome kako da konstantno poboljšavate vašu kompaniju.
Iskoristite maksimum od vašeg Sistema informacionog modeliranja objekata ISO 19650 integracijom sa ostalim sistemima koje vaša kompanija održava. To am omogućava da kombinujete način na koji upravljate procesima koji se odnose na više od jednog sistema.
Šta je to implementacija ISO 19650?
Standard ISO 19650 je koristan alat kreiranje procesnog pristupa kompaniji i za unapređenje vašeg poslovanja, a samim tim ćete morati da razmotrite način kojim upravljate vašim biznisom i to koji su vaši strateški ciljevi. Angažovanje zaposlenih je takođe veoma važno prilikom uvođenja standarda ISO 19650, a posebna pažnja se usmerava ka onima koji će rukovoditi sistemom kvaliteta. Oni moraju biti dovoljno obučeni kako bi se sistem efikasno sproveo.
Kako do uvođenja standarda ISO 19650:
- Obezbedite podršku i posvećenost višeg menadžmenta;
- U celokupnom poslovanju obezbedite dobru internu komunikaciju;
- Uporedite svoje postojeće sisteme kvaliteta sa zahtevima standarda ISO 19650;
- Obezbedite povratne informacije od kupaca i klijenata o trenutnom sistemu menadžmenta kvalitetom;
- Uspostavite i odredite tim za implementaciju;
- Isplanirajte i dodelite uloge, obaveze i odgovornost;
- Prilagodite zahteve kvaliteta standarda ISO 19650 vašem poslovanju;
- Motivišite uključenost zaposlenih raznim obukama i treninzima;
- Podelite svoje znanje o standardu ISO 19650 sa zaposlenima i podstaknite ih da se obuče za interne auditore;
- Redovno preispitujte svoj sistem kvaliteta kako biste se uverili da ga neprestano unapređujete.
Šta je to sertifikacija ISO 19650?
Sertifikacija standarda ISO 19650 vam omogućava da pokažete svojim klijentima i zainteresovanim stranama svoju posvećenost kvalitetu proizvoda i usluga koji nudite. Predstavlja dobru priliku da promovišete svoje poslovanje i pokažete da ste dobavljač od poverenja, što bi moglo da otvori nove poslovne mogućnosti.
Koraci sertifikacije standarda ISO 19650:
- Analiza neusaglašenosti
Analiza neusaglašenosti predstavlja opcionu aktivnost koja se sprovodi pre same procene. Izbliza ćemo sagledati vaš postojeći sistem kvaliteta i uporediti ga sa zahtevima standarda ISO 19650. To je zaista isplativ način da proverite da li postoje oblasti koje treba unaprediti, pre nego što se izvrši formalna procena.
- Formalna procena
Formalna procena je dvostepeni proces. Prvo će konsultant da preispita spremnost vaše kompanije za procenu, proveravanjem neophodnih procedura standarda ISO 19650 i načina kontrolisanja koji su tu razvijeni. Detalji naših analiza će biti podeljeni sa vama i u slučaju pronalazaka neusaglašenosti, imaćete mogućnost da ih rešite. U slučaju kada su svi zahtevi ispunjeni, prelazi se na procenu nivoa implementacije procedura i kontrolu u okviru kompanije, prema zahtevima sertifikacije standarda ISO 19650.
- Sertifikacija standarda ISO 19650
Kada se postigne nivo sertifikacije, dobićete sertifikat ISO 19650 koji ima važnost tri godine, pod uslovom godišnje provere. Sa tim sertifikatom, posedujete formalan dokaz da vaša kompanija posluje prema zahtevima kvaliteta i na taj način vodi brigu ne samo o internim resursima i procesima, već i o zahtevima klijenata i ostalih zainteresovanih strana.



